wat is een auto met een wok?

WOK betekent “Wacht op Keuren”. De Politie, de RDW of een schade-expert van een verzekeringsmaatschappij kan een WOK afgeven als een auto schade heeft of niet voldoet aan de veiligheidseisen om op de openbare weg te rijden. Dit WOK signaal wordt geregistreerd in het kentekenregister. Als het kenteken geraadpleegd wordt op bijvoorbeeld www.rdw.nl is zichtbaar of een auto een WOK status heeft op dat moment. Tegenwoordig zie staat er dan: “Verbod tot rijden op de weg”.

Zodra de auto een WOK heeft ontvangen mag de auto niet (meer) op de openbare weg rijden. Indien de auto al in Nederland is geregistreerd en deze ontvangt de WOK dan lopen de verzekeringsplicht, (eventuele) APK-plicht en motorrijtuigenbelasting gewoon door. Bij het importeren van een auto met schade is dat niet van toepassing aangezien deze nog geen Nederlandse registratie heeft.

Er bestaan 2 verschillende WOK meldingen, WOK 1 en WOK 2. WOK 2 is minder “ernstig” dan een WOK 1. In het kentekenregister is dit verschil niet te zien en wordt er alleen “WOK” gemeld. Dus een auto met een kapotte koplamp of een gebroken voorruit kan een WOK-status in het kentekenregister krijgen. Later is dan niet te zien dat dit een auto met een WOK 2 is en niet een auto met ernstige schade die een WOK 1 heeft gehad.

WOK 1

Een auto met schade die aan 1 of meer van de onderstaande punten voldoet krijgt een WOK 1 status:

  • Dragende carrosseriedelen zijn ernstig vervormd
  • Langs balken van het chassis zijn ernstig vervormd
  • Eén of meer deurstijlen zijn ernstig vervormd
  • Dak is verwijderd of deur- of raamstijlen zijn doorgeknipt
  • Eén of meer wielophangingen zijn ernstig vervormd in combinatie met tenminste één van de overige punten
  • Ernstige brandschade of waterschade
  • Frame is ernstig beschadigd (motorfiets)

WOK 2

Een auto met schade die aan 1 of meer van de onderstaande punten voldoet krijgt een WOK 2 status:

  • Niet goed sluiten van motorkap, kofferdeksel en deuren (artikel 5.2.41 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Toestand van de ruiten; zichtveld verhinderd, alleen afkeuren bij overduidelijke beschadigingen (artikel 5.2.42 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Scherpe delen, gevaar voor losraken; bv losse bumper, schermen, spiegels enz. (artikel 5.2.82 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Bevestiging verplichte verlichting (artikel 5.2.55 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Toestand verplichte verlichting; bv lichtarmatuur stuk/ontbreekt, geen controle op werking verlichting (artikel 5.2.55 lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)

Hoe kom je van een WOK af?

Om met de auto weer de openbare weg op te kunnen met een WOK-status zal deze eerst gekeurd moeten worden door de RDW. De auto krijgt dan een zogenaamde schadekeuring. Een schadekeuring kan niet bij alle RDW keuringsstations plaats vinden. Hiervoor kunt u alleen een afspraak maken bij het RDW-keuringsstation in Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Veldhoven, Zwijndrecht of Zwolle. De adressen van deze specifieke stations vindt u hier.

Tijdens de schadekeuring gaat de RDW de auto meten. De maten van de carrosserie worden vergeleken met de oorspronkelijke fabrieksgegevens zoals bekend bij de RDW. De RDW controleert ook de uitlijning van de wielen en de rest van de staat van de auto. Als de auto wordt goedgekeurd door de RDW wordt de WOK verwijderd uit het kentekenregister. Het vervelende is echter dat dit in verschillende andere systemen op basis van het kenteken altijd zichtbaar blijft. Als de auto dus aangeboden wordt bijvoorbeeld bij een autobedrijf zal deze op basis van het kenteken altijd kunnen zien of de auto een WOK heeft gehad. Of dit een WOK 1 of WOK 2 is geweest is niet meer zichtbaar.

wat is een auto met een wok?

WOK betekent “Wacht op Keuren”. De Politie, de RDW of een schade-expert van een verzekeringsmaatschappij kan een WOK afgeven als een auto schade heeft of niet voldoet aan de veiligheidseisen om op de openbare weg te rijden. Dit WOK signaal wordt geregistreerd in het kentekenregister. Als het kenteken geraadpleegd wordt op bijvoorbeeld www.rdw.nl is zichtbaar of een auto een WOK status heeft op dat moment. Hierdoor is dus zichtbaar dat een voertuig (ernstige) schade heeft op dat moment (en dit blijft zichtbaar nadat de WOK er weer vanaf is in andere systemen).

Zodra de auto een WOK heeft ontvangen mag de auto niet (meer) op de openbare weg rijden. Indien de auto al in Nederland is geregistreerd en deze ontvangt de WOK dan lopen de verzekeringsplicht, (eventuele) APK-plicht en motorrijtuigenbelasting gewoon door. Bij het importeren van een auto met schade is dat niet van toepassing aangezien deze nog geen Nederlandse registratie heeft.

Er bestaan 2 verschillende WOK meldingen, WOK 1 en WOK 2. WOK 2 is minder “ernstig” dan een WOK 1. In het kentekenregister is dit verschil niet te zien en wordt er alleen “WOK” gemeld. Dus een auto met een kapotte koplamp of een gebroken voorruit kan een WOK-status in het kentekenregister krijgen. Later is dan niet te zien dat dit een auto met een WOK 2 is en niet een auto met ernstige schade die een WOK 1 heeft gehad.

WOK 1

Een auto met schade die aan 1 of meer van de onderstaande punten voldoet krijgt een WOK 1 status:

  • Dragende carrosseriedelen zijn ernstig vervormd
  • Langs balken van het chassis zijn ernstig vervormd
  • Eén of meer deurstijlen zijn ernstig vervormd
  • Dak is verwijderd of deur- of raamstijlen zijn doorgeknipt
  • Eén of meer wielophangingen zijn ernstig vervormd in combinatie met tenminste één van de overige punten
  • Ernstige brandschade of waterschade
  • Frame is ernstig beschadigd (motorfiets)

WOK 2

Een auto met schade die aan 1 of meer van de onderstaande punten voldoet krijgt een WOK 2 status:

  • Niet goed sluiten van motorkap, kofferdeksel en deuren (artikel 5.2.41 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Toestand van de ruiten; zichtveld verhinderd, alleen afkeuren bij overduidelijke beschadigingen (artikel 5.2.42 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Scherpe delen, gevaar voor losraken; bv losse bumper, schermen, spiegels enz. (artikel 5.2.82 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Bevestiging verplichte verlichting (artikel 5.2.55 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  • Toestand verplichte verlichting; bv lichtarmatuur stuk/ontbreekt, geen controle op werking verlichting (artikel 5.2.55 lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)

Hoe kom je van een WOK af?

Om met de auto weer de openbare weg op te kunnen met een WOK-status zal deze eerst gekeurd moeten worden door de RDW. De auto krijgt dan een zogenaamde schadekeuring. Een schadekeuring kan niet bij alle RDW keuringsstations plaats vinden. Hiervoor kunt u alleen een afspraak maken bij het RDW-keuringsstation in Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Veldhoven, Zwijndrecht of Zwolle. De adressen van deze specifieke stations vindt u hier.

Tijdens de schadekeuring gaat de RDW de auto meten. De maten van de carrosserie worden vergeleken met de oorspronkelijke fabrieksgegevens zoals bekend bij de RDW. De RDW controleert ook de uitlijning van de wielen en de rest van de staat van de auto. Als de auto wordt goedgekeurd door de RDW wordt de WOK verwijderd uit het kentekenregister. Het vervelende is echter dat dit in verschillende andere systemen op basis van het kenteken altijd zichtbaar blijft. Als de auto dus aangeboden wordt bijvoorbeeld bij een autobedrijf zal deze op basis van het kenteken altijd kunnen zien of de auto een WOK heeft gehad. Of dit een WOK 1 of WOK 2 is geweest is niet meer zichtbaar.

Wilt u weten of uw auto een WOK heeft (gehad)?

Controleer WOK